Montessori základní škola
1. - 9. ročník
Naším cílem je podpořit děti v sebeřízeném vzdělávání nezávisle na vnější motivaci.
Základní pilíře fungování ...
... aneb bez toho by to u nás nešlo.
Smíšené skupiny dětí
Vytváříme přirozeně věkově smíšenou skupinu o 20 dětech. Mladší děti se učí od starších, učí se respektovat jejich zkušenosti. Starší děti se učí být vzorem a pečovat o mladší.
Vzájemná spolupráce
Klademe důraz na spolupráci ve skupině, respektující komunikaci a individuální přístup ke vzdělávání. Činnost školy úzce navazuje na spolupráci s rodiči, děti jsou hodnoceny slovně.
Montessori vzdělávání a projektové vyučování
Vzdělávání je postaveno na Montessori principech a projektovém vyučování. Kombinujeme různé metody na základě individuálních potřeb každého žáka. Angličtina je vyučována od 1. třídy a je vedena v cizím jazyce.
Pospolitost
Ukazujeme dětem učitele (lektora) jako člověka, ne jako řídící osobou uplatňující moc. Lektor je především pozorovatel, tvůrce třídy, jeden ze zdrojů informací a model chování.
Pedagogika ...
... Marie MONTESSORI
"Pomoz mi, abych to dokázal sám."
Jde o výchovu podle pravidel, která si tvoří samy děti pod vedením svého učitele. Role učitele je v nenápadném vedení a taktní pomoci, aby dítě vlastními silami a svým tempem získalo nové vědomosti a dovednosti.
Montessori pedagogika je založena na individuálním přístupu k dítěti, orientaci na jeho osobnost, využití a rozvíjení jeho vnitřní motivace a individuálních schopností.
Pro jednotlivé okruhy jsou speciálně vyvinuté, velice názorné pomůcky, které usnadňují pochopení nových jevů, ale také zásadní měrou přispívají k hlubšímu a trvalejšímu uchování nově nabytých zkušeností a vědomostí.
Frontální vyučování je nahrazeno mnohostrannou organizační, obsahovou i metodickou diferenciací. Dítě samo objevuje nové poznatky, postupuje v souladu se svými individuálními a vývojovými potřebami a možnostmi a aktivně se podílí na procesu učení (není jen jeho pasivním příjemcem).
Zachováváme principy, ...
... které se nám osvědčily.
připravené prostředí orientované na dítě
procházení od jednoduchého ke složitému
dáváme dítěti čas na rozmyšlenou
chápeme, že dítě má právo říci NE
poznávání prostřednictvím všech smyslů
podporujeme dítě v samostatnosti a důvěře ve své schopnosti
dáváme možnost volby, výběru činností
vedeme dítě k ohleduplnosti k věcem, druhým
Místo běžné klasifikace ...
... slovní hodnocení
Společně hodnotíme vlastní pokrok žáka.
Společně s žákem hodnotíme, jak se mu daří zvládat naplánované učivo, jakou snahu při tom projevuje, jak využívá svůj čas ve škole, jeho jednání, chování, spolupráce s ostatními a respektování pravidel třídy. Hodnotíme také úroveň prezentace žákovy práce (písemné v portfoliích i ústní při prezentacích vlastní či skupinové práce).
Žáky vedeme ke kontrole vlastní práce, hledání a opravě chyb a schopnosti svoji práci reálně ohodnotit a vyvodit závěry pro další práci (zda je třeba ještě procvičit, nebo může jít dál).
Jak jsou třídy děleny?
Kolik nás celkem je?
Základní škola Montessori je koncipována pro první a druhý stupeň, tedy 1. – 9. ročník základní školy. Třídy jsou organizovány jako sdružené, heterogenní, po trojročích (1.,2. a 3. třída; 4.5. a 6.třída; 7.,8.,9. třída). Aktuální kapacita je až pro 55 žáků.